Nuffnang

Thursday, April 2, 2009

Daun Bayam goreng

Daun Bayam goreng
Idea resepi: sendiri, hasil pemerhatian

Bahan-bahan
Daun bayam (kalau beli sekilo sila asingkan daun dan batang yer..)
Tepung beras, serbuk kunyit, garam.

Cara-cara
Adunkan tepung beras, garam dan serbuk kunyit hingga 50% pekat, adunan dinasihatkan tidak terlalu pekat sebab takut nanti RASA TEPUNG GORENG JER… celup daun bayam dan terus goreng dalam minyak panas... masa tengah goreng tuh akan berlaku sesuatu, cuba pasang telinga dekat-dekat sikit kat kuali gorengan anda itu.. anda akan terdengar sayup sayup HELP.. HELP… daun bayam tuh mintak tolong daaa.. hahahaha!

Cerita sebalik resepi
Hmmm… balik dari Masjid Al-Azim nampak ada orang jual, ayah sempat cakap EH ORANG GORENG CENDAWAN DAH TAK DIHERAN KAN LAGI LAA....

P/S:
-Jaga-jaga sebab orang nak diet ke, kolestrol tinggi ker, dilarang makan sebab minyak goreng akan serap dalam daun bayam apabila digoreng CUBA TENGOK CONTOH DIATAS.
-ada yg cadangkan buat ngan tepung tempura, so sila laa anda try buat sebab saya tak pernah buat lagi guna tempura, maklum laa orang kampong EH MERENDAH DIRI ITU AMALAN MULIA TAHU

5 comments:

Hajar said...

salam...pernah mkn masa bebudak dulu, kakak buat lps belajor kat kelas KEMAS, memang sedappp

||alis|| said...

salam kak hajar: mesti sedap kan.. masa akak kecik dah ada? ooo.. saya ingt baru lagi bayam goreng nih..

syareena said...

x penah pulak dgr bayam goreng ni...

klu cendwn goreng penahla...

cedap ke, nnt nak buat la....

good info

joegrimjow said...

xde plak daun bayam kat cni
ade pon da proses hancus2

||alis|| said...

kaksyareena: ooo.. saya baru tahu tahun nih, hehehe..

joe: yang hancus2 tuh dia nak bagi poppye makan ler.. silap bayam ko nih, hehehe..